سایت تفریحی جیران

سایت تفریحی جیران - اخبار , سرگرمی , فیلم , سلامت , آشپزی , شیرینی پزی , خانه داری , خانواده سبز , ازدواج , کودک داری , ورزش , بیوگرافی , عکس , اطلاعات عمومی ...

سایت تفریحی جیران

سایت تفریحی جیران - اخبار , سرگرمی , فیلم , سلامت , آشپزی , شیرینی پزی , خانه داری , خانواده سبز , ازدواج , کودک داری , ورزش , بیوگرافی , عکس , اطلاعات عمومی ...

چرا مو بر اثر رنگ کردن می سوزد؟

چرا مو بر اثر رنگ کردن می سوزد؟

چرا مو بر اثر رنگ کردن می سوزد؟

هنگامی که آرایشگر با کاربری نامناسب مواد شیمیایی، پیوندهای دی سولفیدی مو را از بین ببرد و ماتریکس مو را تخریب کند، آب این بافت بیرون می زند و به اصطلاح می گویند مو سوخت، یعنی آب داخل تار مو تبخیر و به شدت خشک می شود

رنگ مو و همه آنچه باید درباره آن بدانید

خیلی از خانم ها با نزدیک شدن به ایام عید نوروز و سال جدید، در خانه و یا آرایشگاه موهای خود را رنگ می کنند. لذا مناسب دیدیم که اطلاعاتی در مورد رنگ موها، اثرات و عوارض آنها در اختیار شما قرار دهیم.

رنگ موها از نظر فرآیند اکسیداسیون به دو نوع اکسیداتیو(عامل برهم زنندۀ تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی تعریف می شود) و غیراکسیداتیو تقسیم می شوند.

انواع رنگ مو به لحاظ ماندگاری:

رنگ موی موقتی

این رنگ مو غیراکسیداتیو است و در لایه های بیرونی مو انباشته می شود. در رنگ موی موقتی، رنگ تنها در سطح مو و لایه کوتیکول وجود دارد و قادر به نفوذ به کورتکس(لایه نازک خاکستری پوشانندهٔ سطح مغز است) نیست. تغییرات ایجادشده نیز بسیار جزیی است و قابلیت تغییر در رنگ مو را به نحو محسوسی ندارد. رنگ های موقت اسیدی اند، جرم مولکولی زیادی دارند و دارایبار الکتریکی منفی هستند و از آنجا که به راحتی در آب حل می شوند، بعد از یکی دو بار شستشو از روی موها شسته می شوند.

رنگ موی نیمه دائمی Semi Permanent

این رنگ مو غیراکسیداتیو است و تنها مقدار کمی از رنگ وارد لایه کورتکس مو می شود. رنگ های نیمه دائمی دارای ماهیت قلیایی و بار مثبت هستند و تمایل بیشتری برای اتصال به کراتین دارند، به خصوص پایه قلیایی آنها باعث باز شدن کوتیکول(لایه محافظ و پیوسته‌ای از جنس کوتین و فاقد ساختمان سلولی است که توسط یاخته‌های روپوست جانوران بی‌مهره ترشح می‌شود و سطح خارجی اندام‌های هوایی بدنشان را می‌پوشاند.) و نفوذ بهتر به داخل کورتکس می شود. ماندگاری این نوع رنگ ها تنها تا شش مرتبه شستشو ادامه دارد.

رنگ موی نیمه دائمی Demi Permanent

این نوع رنگ مو حاوی یک ماده قلیایی به غیر از آمونیاک همانند اتانولامین یا سدیم کربنات است. غلظت آب اکسیژنه به عنوان فعال کننده در این رنگ از رنگ دائمی کمتر است و به نوعی در این رنگ مخلوطی از مولکول های Semi با رنگ های اکسیداسیونی همراه آب اکسیژنه وجود دارد.

رنگ موی دائمی

رنگ موهای دائمی که حاوی موادی مثل آمونیاک و پراکسیدهیدروژن یا همان اکسیدانه هستند، باعث تغییرات پایدار و غیرقابل برگشت مو می شوند و با نفوذ در ساختار مو، آن را تخریب می کنند و با شستشو از بین نمی روند.

ترکیبات رنگ موی دائمی

رنگ موهای دائمی ترکیب های خاصی دارند که هر یک مسئول انجام وظیفه ای هستند. پارافنیلن دی آمین، آمونیاک، آب، کرم و اکسیدان از ترکیب های اصلی این رنگ موها محسوب می شوند:

آمونیاک

آمونیاک که یک ماده قلیایی است، وظیفه دارد قشر خارجی مو یا همان کوتیکول را بشکافد تا رنگ داخل ساقه مو نفوذ کند و در حقیقت، نقش کاتالیزوررا در واکنش موها با رنگ دارد. سپس رنگ وارد ساقه مو می شود، رنگدانه های طبیعی مو را از بین می برد و رنگ جدید را جایگزین می کند.

پارافنیلین دی آمین

پارافنیلین دی آمین که معمولا با عنوان مخفف PPD روی بسته بندی رنگ موها از آن یاد می شود، یک ترکیب حلقوی است که به علت ساختار شیمیایی اش به راحتی اکسید می شود. به همین دلیل در مجاورت ماده اکسیدان (پراکسید هیدروژن) ماده ای واسطه ایجاد می کند که با رنگدانه ها ترکیب می شود و به دلیل حجیم شدن، داخل مو به دام می افتد و به راحتی از آن خارج نمی شود.

واریاسیون

واریاسیون ها از رنگ های معمولی قوی تر هستند و از رنگ های اصلی محسوب می شوند که برای اصلاح طیف های رنگی در زمینه رنگ آمیزی مو استفاده می شوند.

شماره های اکسیدان

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید و یا همان اکسیدان با غلظت های 6 و 9 و 12 درصد تولید می شود که به ترتیب شماره های 1 و 2 و 3 برای آنها تعیین شده است. درصد بیشتر این ماده طبیعتا اثر قوی تری دارد و موارد استفاده هر کدام با توجه به شدت واکنش شیمیایی مورد نیاز برای رنگ آمیزی مو متفاوت است.این ماده با تخریب کوتیکول مو توسط ماده قلیایی همانند آمونیاک، وارد کورتکس مو می شود و اگر با دقت، درست و اصولی استفاده نشود، به بافت مو، آسیب های جدی و برگشت ناپذیر می زند.

 

چرا مو بر اثر رنگ کردن می سوزد؟

هنگامی که آرایشگر با کاربری نامناسب مواد شیمیایی، پیوندهای دی سولفیدیمو را از بین ببرد و ماتریکس مو را تخریب کند، آب این بافت بیرون می زند و به اصطلاح می گویند مو سوخت، یعنی آب داخل تار مو تبخیر شده و به شدت خشک می شود.

 

رنگ موی بدون آمونیاک هم مضر است

برخی از شرکت ها تبلیغ های زیادی برای رنگ موهای بدون آمونیاک خود می کنند و مدعی اند که این انواع رنگ مو کاملا بی خطر هستند و ضرر رنگ موهای عادی را ندارند و حتی در زمان بارداری می توان از آنها استفاده کرد.

توجه کنید هیچ جادویی در تولید این رنگ موها انجام نگرفته و تولیدکننده تنها به جای آمونیاک، یک نوع ماده قلیایی دیگر به کار برده که با همان مکانیسم، لایه های خارجی مو را باز و داخل مو نفوذ می کند. البته ممکن است شدت آسیب وارده توسط این مواد کمتر از آمونیاک باشد، اما قطعا صفر نیست.

محصولات تثبیت کننده رنگ مو اثر جادویی ندارند

با هیچ ماده ای نمی توان رنگ مو را برای مدتی خارق العاده به مو چسباند. انواع محصولات تثبیت کننده، تنها درخشش رنگ مو و ماندگاری آن را تا حد مشخصی بالا می برند. این تثبیت کننده ها حاوی آنتی اکسیدان هستند و عوامل اکسیدکننده محیط مثل نور آفتاب یا کلر آب را خنثی می کنند.

شامپوهایی که رنگ مو را می برند

دقت کنید شامپوهای حاوی سولفات مدت زمان پایداری رنگ مو را کاهش می دهند و باید از انواعی استفاده کنید که این مواد را در فرمول خود ندارند. از شامپوهایی استفاده کنید که حتما حاوی مواد آنتی اکسیدان و ضد اشعه ماورای بنفش باشند.


بیشتر بخوانید: رنگ کردن مو در دوران بارداری


خطرات رنگ مو در بارداری و شیردهی

برخی تحقیقات نشان داده به کار بردن رنگ مو در بارداری (خصوصا در سه ماه اول) و همچنین دوران شیردهی برای جنین و نوزاد احتمال بروز خطرات جدی را افزایش می دهد.

رنگ مو برای افراد عادی سرطان زا نیست

بنا بر تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، مواد سرطان زای رنگ مو بیشتر روی افرادی که در کارخانه های تولید رنگ یا سالن های کاربری رنگ مشغول به کار هستند اثرگذار است و این افراد حتما باید از ماسک فیلتردار و دستکش مناسب استفاده کنند. به کارگیری ماسک و دستکش هنگام استفاده از رنگ مو الزامی است.

عادت ماهانه و وضعیت اعصاب نقشی بر رنگ پذیری مو ندارند

اگر کسی داروی اعصاب مصرف می کند یا عادت ماهانه اش را سپری می کند، موهایش مانند فرد عادی رنگ می گیرد.

رنگ موی خارجی مزیتی ندارد

توجه کنید خارجی بودن نام یک محصول و یا تولید آن در یک کشور اروپایی، دلیلی بر استاندارد بودن آن محصول نیست. برخی از تولیدکنندگان اروپایی مجازند محصولات خود را فقط برای صادرات تولید کنند، یعنی مردم آن کشور آن محصول صادراتی را که حاوی مواد شیمیایی غیرمجاز است مصرف نمی کنند و تولید این محصول تنها هدف اقتصادی و اشتغال زایی برای آن کشور داشته است.

رنگ موهای داخلی قابل اعتمادند

تولیدکنندگان معتبر داخلی (نه کارگاه های زیر پله) موظف اند فرمولاسیون تولید خود را به وزارت بهداشت ارائه دهند. وزارت بهداشت کشور، تمام محدودیت های جهانی را در بررسی این فرمول ها لحاظ می کند و براساس آن به کارخانه مجوز تولید می دهد. تولیدکننده موظف است مواد وارداتی اش را از چارچوب قانونی وارد کند. در گمرک بار وارداتی متوقف می شود تا آزمایش های وزارت بهداشت روی آن انجام شود.

سپس در صورت اجازه وزارت بهداشت بار ترخیص می شود و بعد از تولید محصول هم وزارت بهداشت با تناوبی منظم و به طور تصادفی از محصولات هر کارخانه در سطح بازار نمونه برداری می کند و به این ترتیب مرتب تولیدکننده را تحت نظر دارد، اما محصولات خارجی از آنجا که زیر نظر وزارت بهداشت نیستند، ممکن است در هر جا و به هر نحوی تولید شوند و حتی تولید یک کشور عقب افتاده باشند، اما به اسم یک کشور یا برند مطرح جهانی فروخته شوند.

تاریخ انقضا را جدی بگیرید

هر محصولی دو تاریخ مصرف دارد:

یکی مدت زمان مجاز برای نگهداری یا همان تاریخ انقضا که بعد از گذشتن آن تاریخ، محصول باید دور انداخته شود.

دوم علامتی مانند قوطی در باز که کنار آن M6، M12، یا M18 درج شده که نشان می دهد مصرف کننده در طول زمان باقیمانده تا اتمام تاریخ انقضا می تواند محصول را به مدت 6، 12 یا 18 ماه بعد از باز کردن درب آن مصرف کند.

توجه کنید که در مورد رنگ مو اگر بعد از مصرف آن را نگه داشتید و خمیر داخل تیوب سیاه شد، نشان می دهد رنگ مو فاسد شده است.

اهمیت شب قدر

اهمیت شب قدر

 

اهمیت شب قدر

چنان که درک شب قدر، کاری است مشکل، بیان جایگاه و «قدر» شب قدر عملی است دشوار که تنها راه یافتگان به آن شب عزیز می توانند واقعیت و حقیقت آن را بیان دارند; چراکه قرآن به پیامبر خدا فرمود: «وما ادراک مالیلة القدر» ; «و تو چه دانی شب قدر چیست؟»

برای درک جایگاه شب قدر با بخش مذهبی سایت تفریحی جیران همراه باشید.

در وصف آن همین بس که «خیر من الف شهر» ; «از هزار ماه برتر است » و مسائلی بر قدر و منزلت این شب افزوده است، از جمله:

1 . نزول قرآن:

نزول جامع ترین، کامل ترین و ماندگارترین کتاب الهی برعظمت و منزلت شب قدر افزوده است . قرآن خود می گوید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القران » (1) ; «ماه [مبارک] رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است .» اما در چه شبی از شبهای آن ماه، قرآن نازل شده است؟ آیه دیگر بیان می کند که «انا انزلناه فی لیلة مبارکة »(2) ; «به راستی، آن [قرآن] را در شبی پربرکت نازل کردیم .» و این شب مبارک را در سوره قدر مشخص فرموده که «انا انزلناه فی لیلة القدر» (3) ; «به حقیقت ما آن [قرآن] را در شب قدر فرود آوردیم .» پس باید گفت نزول قرآن در چنین شبی بر عظمت آن می افزاید . این نکته را هم اضافه کنیم که این نزول، نزول دفعی است بر قلب رسول گرامی اسلام، نه نزول تدریجی که آغاز آن با آغاز بعثت یعنی بیست و هفتم رجب همراه است .

2 . تقدیر امور:

در نام گذاری شب قدر بیانهای مختلفی وارد شده است: برخی آن را به معنای شبی با عظمت و بزرگ «لیلة العظمة (4) » گرفته اند ; چراکه قدر در قرآن به معنای منزلت و بزرگی خداوند آمده، در آیه ای می خوانیم: «ماقدروا الله حق قدره » (5) ; «قدر ندانستند [و نشناختند] خدا را آنگونه که حق عظمت او بود .»

«قدر» به معنای تقدیر و اندازه گیری و تنظیم است . این معنی را هم لغت تایید می کند و هم قرآن و روایات . راغب اصفهانی می گوید: «لیلة القدر ای لیلة قیضها لامور مخصوصة (6) ; شب قدر یعنی شبی که [خداوند] برای [تنظیم و تعیین] امور مخصوصی آن را آماده [و مقرر] نموده است .» و قرآن کریم می فرماید: در آن شب «یفرق کل امر حکیم » (7) ; «هرکاری بر طبق حکمت [خداوند] جدا [و تعیین و تنظیم] می گردد .»

و امام صادق علیه السلام فرمود: «التقدیر فی لیلة القدر تسعة عشر، والابرام فی لیلة احدی و عشرین والامضاء فی لیلة ثلاث و عشرین  (8) ; تقدیر امور [و سرنوشتها] در شب قدر، یعنی شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم، و امضا [ی آن] در شب بیست و سوم [صورت می گیرد] .» و امام هشتم علیه السلام فرمود: «… یقدر فیها ما یکون فی السنة من خیر او شر او مضرة او منفعة او رزق او اجل و لذلک سمیت لیلة القدر  (9); در آن شب [قدر آنچه که در سال واقع می شود، تقدیر و اندازه گیری می شود، از نیکی و بدی و زیان و سود و روزی و مرگ . به همین جهت نیز شب قدر [شب اندازه گیری] نامیده شده است .»

و طبق روایات فراوانی (10) سرنوشت افراد برای سال بعد، مانند: رزق و روزی، مرگ و میرها، خوشی و ناخوشیها، حج رفتن و حوادث دیگر زندگی، براساس استعدادها و لیاقتها، رقم می خورد، و این تقدیر حکیمانه هم، در انسان هیچ گونه «اجبار» و «سلب اختیاری » به وجود نمی آورد . می توان بین تمام اقوال این گونه جمع کرد که در این شب با عظمت و بزرگ، با فرود ملائکه آسمانی، تقدیرات یک سال مشخص و بر قلب حجت زمان علیه السلام عرضه می شود .

3 . سند امامت:

شب قدر بزرگ ترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است . در روایات فراوانی، وجود شب قدر را در هر زمان دلیل لزوم امامت و بقای آن دانسته اند، لذا سوره قدر به منزله شناسنامه اهل بیت علیهم السلام شمرده شده است که به برخی روایات اشاره می شود:

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: علی علیه السلام زیاد می فرمود: هیچ گاه تیمی و عدوی [ابوبکر و عمر] خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله جمع نشدند مگر آنکه آن حضرت [سوره] «انا انزلناه …» را با خشوع و گریه می خواند، سپس آن دو عرض می کردند چقدر رقت شما نسبت به این سوره شدید است . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: به جهت آنچه چشمم دیده و دلم فهمیده است و به جهت آنچه دل این شخص [یعنی علی علیه السلام] پس از من خواهد دید . آن دو می گفتند: مگر شما چه دیده ای و او چه می بیند؟


حتماً بخوانید: نظر شیطان در مورد حضرت علی (ع)چه بود؟


فرمود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای آن دو نوشت «تنزل الملائکة والروح فیها باذن ربهم من کل امر» ; «ملائکه و روح در آن شب با اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می شوند .» آن گاه می فرمود: آیا بعد از «کل امر; تمام امرها» که خداوند می فرماید، چیزی باقی خواهد ماند؟ می گفتند: نه . سپس حضرت می فرمود: آیا می دانید آن کسی که هر امری بر او نازل می شود کیست؟ می گفتند: تو هستی ای رسول خدا! آن گاه می فرمود: بله [ولی] آیا شب قدر بعد از من هم ادامه دارد؟ می گفتند: بله . می فرمود: آیا [در شبهای قدر] بعد از من هم آن امر نازل می شود؟ می گفتند: بله . سپس می فرمود: بر چه کسی؟ می گفتند: نمی دانیم . سپس آن حضرت از سر من [علی] می گرفت (و دست را روی سر من قرار می داد) و می فرمود: اگر نمی دانید بدانید، آن شخص پس از من این مرد است .

فرمود: پس آن گاه آن دو نفر همیشه این گونه بودند که شب قدر را بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سبب هراسی که بر دل آن دو می افتاد، می شناختند . (11) »

و در جای دیگر علی علیه السلام فرمود: «به حقیقت شب قدر در هر سال وجود دارد و امر سال در آن شب نازل می شود و به راستی برای آن امر صاحبان امری است . عرضه شد آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: «انا و احد عشر من صلبی ائمة محدثون  (12) ; من و یازده [امام] از نسل من که [همه] امامانی محدث می باشند [که ملائکه را نمی بینند ولی صدای آنها را می شنوند] .»

و در برخی روایات آمده که خود ولایت علی علیه السلام و ائمه علیهم السلام جزء تقدیرات آن شب است (13) و دستور داده اند که با مخالفان برای اثبات امامت و بقای آن و زنده بودن مهدی علیه السلام به شب قدر استدلال کنید . (14) آری، بقای شب قدر دلیل محکمی است بر بقای امامت و بقای امامت اقتضا می کند حیات و زنده بودن مهدی علیه السلام را و حیات مهدی علیه السلام نشانه حیات مذهب پیشتاز و همیشه در صحنه تشیع است . لذا اسلام اصیل و قرآن تا ابد زنده است .

از اینجا روشن شد که شب قدر، یعنی شب ولایت و امامت (15) و معنای روایاتی که شب قدر را به فاطمه زهرا علیها السلام تفسیر نموده (16) است، روشن شد که حقیقت شب قدر امامت و ولایت است و حقیقت ولایت و امامت زهرای مرضیه علیها السلام است .

4 . بخشش گناهان:

یکی دیگر از ویژگیهای شب قدر بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان است، لذا باید تلاش نمود تا این فیض عظمای الهی شامل حال انسان شود . وای به حال انسانی که در شب قدر مورد غفران الهی قرار نگیرد; چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: «من ادرک لیلة القدر فلم یغفر له فابعده الله  (17) ; کسی که شب قدر را درک کند، پس بخشیده نشود [و مورد حمت بی پایان الهی واقع نشود] پس خدا او را [از رحمت خویش] دور می سازد .»


بیشتر بخوانید: فلسفه صبر حضرت علی(ع)


و در جای دیگر فرمود: «من حرمها فقد حرم الخیر کله ولایحرم خیرها الا محروم (18) ; هرکس که از فیض شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات محروم [و بی نصیب] شده است و محروم نمی ماند از [برکات و] خیرات شب قدر، مگر کسی که [با اعمال خویش] خود را محروم نموده باشد .»

لذا باید تلاش مضاعف نمود تا غفران الهی در این شب بخشش گناهان شامل حال انسان گردد .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود: «من قام لیلة القدر ایمانا واحتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه (19) ; کسی که در شب قدر به پاخیزد [و آن شب را] از روی ایمان و محاسبه [و اخلاص بیدار باشد،] گناهان گذشته اش بخشوده می شود .»

در بحارالانوار در ذیل این روایت اضافه شده: «من صلی لیلة القدر ایمانا واحتسابا غفرالله ماتقدم من ذنبه (20) ; هرکس در شب قدر، از روی ایمان و محاسبه [و اخلاص] نماز گذارد، خداوند گناهان گذشته او را می بخشد .»

 

پی نوشت:

1) بقره/185 .

2) دخان/3 .

3) قدر/1 .

4) تفسیر نوین، محمد تقی شریعتی، ص 275; مجمع البیان، ابوعلی طبرسی، ج 1، ص 518 .

5) حج/74 .

6) المفردات فی غریب القرآن، دفتر نشر الکتاب، ص 395 .

7) دخان/4 .

8) وسائل الشیعه، حر عاملی، داراحیاء التراث، ج 7، ص 259; تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 627; البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 487 .

9) عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 116 .

10) ر . ک: تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 631; البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 486; بحار الانوار، ج 94، ص 141 – 18 .

11) اصول کافی، محمد بن یعقوب کلینی، ترجمه سید جواد مصطفوی، تهران، کتابفروشی اسلامیه، ج 1، ص 363 – 364 .

12) اثباة الهداة، شیخ حر عاملی، قم مطبعة العلمیة، ج 2، ص 256; بحارالانوار (همان)، ج 94، ص 15، ح 26 .

13) همان، ص 18 .

14) اصول کافی (همان)، ج 1، ص 353 – 362 – 364، روایت 6 .

15) مبلغان عزیز توجه داشته باشند که یکی از شبهای قدر را حتما به صحبت و سخنرانی در مورد امام زمان علیه السلام اختصاص دهند که هم تناسب دارد و هم لازم است و هم عنایاتی را به دنبال دارد .

16) تفسیر فرات کوفی، مؤسسه نشر، ص 581 .

17) بحارالانوار (همان)، ج 94، ص 80، ح 47 .

18) کنز العمال، علی متقی هندی، بیروت، مؤسسه الرساله، ج 8، ص 534، ح 28 . 24 .

19) وسائل الشیعه، ج 10، ص 358، ح 13601 .

20) بحارالانوار، ج 93، ص 366، ح 42 .